rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

Jul 28, 2010

logo ruknu


salam...

lalalalalala...ni jer muslimin mampu buat....bgila pndangan k




Jul 24, 2010

Sejauh manakah???

Assalamualaikum w.b.t

Saban hari, kita makin runsing..

Apa nak jadi?? Apa perlu buat??

Pelbagai persoalan menerjah masuk ke benak fikiran..

Masyarakat kita hari ini dikejutkan dengan pelbagai masalah2 yang seolah-olah telah mengenepikan nilai-nilai Islam yang selama ni telah diperjuangkan oleh Rasulullah s.a.w.

Di mana letaknya rasa kehambaan kita??

Di mana letaknya rasa kesyukuran kita atas nikmat Iman dan Islam yang Allah kurniakan??

DAn yang paling utama di mana letaknya peranan dan tanggungjawab yang lantas kita mainkan tatkala isu2 ini menghujan ke dalam masyarakat??

Isu gejala sosial, permasalahan remaja, sihir dan macam2 lagi menggambarkan parahnya masyarakat Islam hari ini yang meletakkan nilai-nilai Islam jauh ke belakang..

Allah tidak lagi menjadi yang paling utama..

Sunnah Rasulullah ibarat tiada nilainya..

Apa yang kita sudah lakukan??

KIta lihat hari ni mungkin keluarga orang lain, jiran tetangga orang lain, rakan2 orang lain..

Siapa kita yang boleh jamin selamnaya bukan kita atau keluarga kita atau jiran tetangga kita mahupun sahabat handai kita..

Hari ni mulut pantas berbicara, betapa hinanya orang itu,betapa buruknya keluarga orang ini..belum menimpa diri dan orang yang hampir dengan kita..Mulut mampu berkata-kata..

Ayuh bangkitlah semua..

Mainkan peranan kita..

TAdahkan tangan panjatkan doa pada Yang Esa agar diri kita dan masyarakat kita pada hari ni memandang tinggi Islam..

Bangga dengan agama Islam..

Menghayati nilai-nilai Islam dan mengamalkan dalam kehidupan..

Bukan menjadikan Islam sebagai mainan atau senda gurau..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Islam datang untuk membawa umat manusia kembali ke pangkuan TuhanNya kerana Islam yang kita mahukan bukan hanya sekadar perkataan yang disebut di lidah,bukan pula bererti kelahiran seseorang di dalam negeri Islam dan mempunyai logo keislaman juga tidak bererti kelahiran seseorang yg ibu bapanya Muslim..

MAntapkan diri kita dengan tarbiyah Islamiyah..

Lengkapkan diri kita dengan nilai-nilai Islam yang murni dan suci..

Hayati 10 ciri yang perlu ada pada setiap individu Muslim..

1)Salimul aqidah
2)Sohihul Ibadah
3)Matinul Khuluk
4)Qadirun alal Kasbi
5)Musthaqqal Fikr
6)Qawiyyul Jismi
7)Mujahidun li Nafsi
8)Munazzhom fi Syuun
9)Harisun ala al –Waqtu
10)Nafiun lil Ghairi

Muhasabah diri kita...

Sejauh manakah kita?? Wallahua'lam..

Jul 22, 2010

mane terbaik ?

study dlm negara @ luar negara ? adoi..... pening kepala..
maaf...aku x bleh upload citer kucing hilang 2...

Jul 21, 2010

SELOKA MAJMU'AH 2



SENARIO MAJMUAH 2 APIUM NP


Ahlan wasahlan, pembuka bicara,
Majmuah 2 empunya cerita,
Niat hati bukan nak mengata,
Tapi hanya sekadar penghibur hati yg lara.

Sblum trlmbat,assalamualaikum diucap,
Diharap agar semuanya sihat,
Kalau sakit apa boleh buat,
Makan ubat tidur pun sedap.

Orangnya tegas penuh dedikasi,
Dialah ayahanda kesayangan kami,
Suaranya mengalahkan orang seni,
Ustaz Mohd Zamri nama diberi.

18 orang pelbagai ragam,
Pelosok negeri datangnya mereka,
Pahit maung diharungi bersama,
Bagai hidup satu keluarga.

Fatin Nabihah
empunya nama,

Timbalan bos tanggungjawabnya,
Kerja diye rilex sahaja,
Tapi bos kami buat dek je.

Seorang peramah itulah sikapnya,
Selalu kemas walau ke mana,
Kalau nak kenal siapa gerangannya
Itulah Shariha s/u kita.

Senyum manis cute orangnya,
Gaya seperti pelakon telenovela,
Bayar! Bayar ! Bayar ! itulah ayatnya,
Siapa x kenal cik Aina bendahari kita.

Senyap bukan sebarang senyap,
Senyap bicara tapi berbisa,
Ayahanda dan Bonda sering berharap,
Agar Mohd Sufian sentiasa berjaya

‘ Ayat - ayat Cinta’novel kegemaran,
Ahmad Syafiq empunya tuan,
Jawatan Ustaz menjadi idaman,
Semoga berjaya hamba ucapkan.

Nak dengar suara punyalah seksa,
Zolilah Nadiah pendiam orangnya,
Orang bercakap dia membisu,
Langit nak runtuh pun dia x tahu.

Dari Tanah Merah dia ke mari,
Katanya nak ambil dunia ukhrawi,
Nabilah Izzah
rajin sekali,

Insya-Allah mahasiswi mithali.

Mari dengar kisah si Lutfi,
Hendak berkahwin di esok hari,
Sibuk di sana,sibuk di sini,

Mana tak nye, biasiswa x masuk lagi.

Orangnya hai…warak sekali,
Bermadah berhadis dah mesti,
Insya-Allah Mesir menjadi destinasi,
Siapa lagi kalau bukan Nazirul Nazmi.

Dari Serawak dia kemari,
Laut China Selatan sanggup diredahi.
Norliana Seli cute sekali,
Inilah dia baby kesayangan kami.

Berbalik kita kepada seorang ini,
Nur Madihah nama diberi,
Di dalam kuliah rajin sekali,
Bila di AMK tak tahu lah kami.

Dialah panjang dialah tinggi,
Muka handsome, Abbas dipuji,
Main bola mengalahkan Safie Sali,
Sekali sepak, masuk gol sendiri.

Dalam kelas tidak berkata,

Bagai orang sedang bertapa,
Bila ditanya barulah berkata,
Itulah Aziz kawan kita.

Berbual dengannya x pernah bosan,
Ada saja isu diutarakan,
Tahukah antum siapakah gerangan?
Ha…Sobirohlah yang ana maksudkan.

Dari Pinang Island dia ke mari,
Lagaknya selalu menghiburkan hati,
W Nurush Syafiqah. nama diberi,
Kalau bercakap susah nak berhenti.

Ini dia adik kami,
Suara merdu mendayu sekali,
Mohd Saifuddin empunya diri,
Susah nak jumpa,sukar di cari.

Ini kisah tahyul sekali,
Kisah si Aqiel macho sekali,
Orangnya rendah x tinggi-tinggi,
Jgn biarkan hidup anda diselubungi misteri.

Di mana mas’ul??
Kami tercari-cari!!
Oh …
Rupa-rupanya di sini.

Hari-hari makan capati,
Orangnya gelap manis sekali,
Muhammad Muaz mas’ul kami,
Berperangai ganjil hantu pun lari.

Sekian sahaja seloka ini,
Tamatlah sudah cerita kami,
Kami bagaikan satu family,
Kalu nak happy sertailah kami.

18 rakyat jelata,
Adik beradik lain ibu bapa,
Cita – cita memang berbeza,
Semoga semuanya akan berjaya.

Kembang melati mengindahkan saujana,
Mata bertaut hati ke hati,
Jika tersilap tutur dan kata,

Jadikan ianya kenangan abadi selamanya…

Jul 18, 2010

mcm mane e..?

pd p'dpt korang la kan, mcm mna nak p'kukuh akidah para remaja yg atas pagar ni..
    
blh bgi komen skit.... : )

Jul 15, 2010

cuti.......

suma org nk blk umh bla dpat cuti...
jdi..rsanye adakah kita mggunakn cuti itu dgn sebaiknya???
ke kita akn buat bnda2 yg x brfaedah???
suma tu trltk pda diri kita..
klu kita sedar bhawa masa tu x leh brundur kembali...
pasti kita akn guna masa tu dgn baek...
nsihat ana gunakan masa dgn sbaiknya...
Ingat...MASA IBARAT MAUT..

SELAMAT BERCUTI...


Jul 14, 2010

satu hati...

video
secebis memori....


saat itu telah tiba..
telah menjelma...
tidak dapat lari lagi...
walaupun ke hujung dunia...
ke dalam tanah yg paling dalam...
apakah itu??
saat perpisahan...
amat menyadihkan..
namun apakan daya...
setiap yg bertemu pasti akan berpisah jua...
seperti kisah kita...
maafkan daku teman...
ampuni daku sahabat...
sempat bermesra buat seketika...
mungkin perpisahan ini dapat meningkatkan keimanan kita...mungkin...
kita lebih ingat padaNYA...
terasa manisnya ukhwah kita apabila bertemu dan berpisah keranaNYA...
hanya DIA...
sucinya ikatan ini...
sesuci bayi yg tiada dosa...
sesegar embun pagi...
ahh...sahabatku...
bila lagi kita akan bertemu??
aku pasti akan merindui kenangan kita...
pasti...
mengapa harus ada istilah perpisahan?
mengapa?
kerana adanya istilah pertemuan,
maka wujudlah perpisahan itu...sakit...amat menyakitkan...
terpaksa...ya terpaksa meninggalkan kalian...melepaskan bumi yg penuh barokah itu...
diri ini sgt takut...
pengisian rohani yg masih sedikit..
aku sgt risau...apakah nnt penghujung hidupku?
apakah?
syukur...syukur yg teramat sgt...
diriku lebih tenang disini...
setenang air di lautan...
tapi masih takut....apakah ombak akn menimpa lautan?
sudah pasti...
syukur kpd ILAHI...
kehadiranku disini amat diperlukan...
walaupun aku juga sgt memerlukan seseorang...ya...amat sgt...
disini aku menjadi lebih dekat padaNYA...ALHAMDULILLAH...
syukur hanya padaNYA....

(KHAS BUAT SAUDARA SEISLAMKU....MAJMUAH 2)

Jul 7, 2010

Maksud ORANG YANG BERTAKWA

"(iaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, melaksanakan solat, dan menginfakkan sebahagian rezeki yang kami berikan kepada mereka."(Surah Al-Baqarah, 2:3) 

"dan mereka yang beriman kepada (Al-Quran) yang diturunkan kepadamu (Muhammad SAW) dan (kitab2) yang telah diturunkan sebelum engkau dan mereka yakin akan adanya Akhirat."(Surah Al-Baqarah, 2:4)

"Merekalah yang mendapat petunjuk dari Tuhannya, dan mereka itulah orang2 yang beruntung."(Surah Al-Baqarah, 2:5)

**Takwa : Mengikuti segala perintah Allah dan menjauhi segala larangan-Nya..

Jul 6, 2010

SYEIKH AHMAD YASSIN...

Assalamualaikum w.b.t.

Ana ingin kongsikan mutiara2 kata daripada AsSyahid Sheikh Ahmad Yasin kepada kita, mujahideen islam. Selamat menghayati!




SYEIKH AHMAD YASSIN 1938-2004

Wahai anak-anakku, telah tiba saatnya kalian kembali kepada ALLAH swt dengan meninggalkan pelbagai keseronokan dan kealpaan kehidupan dan menyingkirkannya jauh daripada kehidupan kamu. Telah tiba saatnya kalian bangun dan melakukan solat subuh secara berjemaah. Sudah sampai saatnya untuk kalian menghiasi diri dengan akhlak yang mu1ia, mengamalkan kandungan al-Quran serta mencontohi kehidupan Nabi Muhammad saw.

Aku menyeru kamu wahai anak-anakku untuk solat tepat pada waktunya. Lebih dari itu, aku mengajak kalian wahai anak-anakku, untuk mendekat diri kepada sunnah Nabi kalian yang agung.

Wahai para pemuda, aku ingin kamu menyedari dan menghayati makna tanggung jawab. Kalian harus tegar menghadapi kesulitan hidup dengan meninggalkan keluh kesah. Aku menyeru kamu untuk menghadap ALLAH SWT dan memohon keampunan dari-Nya agar Dia memberi rezeki yang berkat kepada kamu. Aku menyeru kamu supaya menghormati orang yang lebih tua dan menyayangi orang yang lebih muda.

Aku ingin kamu tidak tertidur oleh alunan-alunan muzik yang melalaikan, melupakan kata-kata yang menyebutkan cinta kepada manusia dan dunia serta menggantikannya dengan kata amal, kerja dan zikir kepada ALLAH. Wahai anak-anakku, aku amat berharap kamu tidak sibuk dengan muzik dan tidak terjerumus ke dalam arus syahwat.

Wahai puteriku, aku ingin kamu berjanji kepada ALLAH akan mengenakan hijab secara jujur dan betul. Aku meminta kamu berjanji kepada ALLAH bahawa kamu akan mengambil peduli tentang agama dan Nabi kalian yang mulia. Jadikanlah ibunda kamu, Khadijah dan Aisyah, sebagai teladan. Jadikan mereka sebagai pelita hidup kamu. Haram hukumnya bagi kamu untuk melakukan sesuatu yang boleh menarik perhatian pemuda supaya mendekati kalian.

Kepada semua, aku ingin kamu bersiap sedia untuk menghadapi segala sesuatu yang akan datang. Bersiaplah dengan agama dan ilmu pengetahuan. Bersiaplah untuk belajar dan mencari hikmah. Belajarlah bagaimana hidup dalam kegelapan yang pekat. Latihlah diri kalian agar dapat hidup tanpa elektrik dan peralatan elektronik. Latihlah diri kamu untuk sementara waktu merasakan kehidupan yang sukar.

Biasakan diri kamu agar dapat melindungi diri dan membuat perancangan untuk masa depan. Berpeganglah kepada agama kamu. carilah sebab-sebabnya dan tawakal kepada ALLAH.

KeKaSiH SeJaTi...


Bismillahirrahmanirrahim
Ku biarkan kalam berbicara..

Ku biarkan pena merungkai kata-kata..
Ku biarkan minda mentafsir segalanya
Ku biarkan hidayah membuka pintu hati yang buta..


Alhamdulillah kerana Allah memberi kita banyak nikmat sehingga kita terlupa untuk menunjukkan bakti kita kepada Allah...Antara nikmat yang paling besar kepada kita ialah nikmat 'cinta' ataupun rasa kasih dan sayang antara satu sama lain..


Post kali ini mungkin ingin menyentuh tentang bagaimana rasa cinta itu bisa menjadikan seseorang itu lebih mengenali si dia ataupun si DIA..kekadang bila seseorang itu telah menemui cinta sejati dia bisa menghabiskan waktu,tenaga dan segalanya kerna kekasih yang bertakhta di hati..memang tak dinafikan perasaan cinta itu adalah fitrah manusia yang lemah ini dan kita tiada kuasa untuk melawannya tapi kita ada kemampuan untuk mengarahkan cinta itu ke arah baik ataupun buruk..


Cinta itu bisa jadikan diri kita mabuk dengannya,asyik teringat tentangnya,menyebut-nyebut
namanya sehingga menjadikan kekasih itu sungguh istimewa di hati dan tiada kelemahan mahupun cacat cela pada kekasih pujaan hati...

Alangkah indahnya jika kita beroleh rasa cinta seperti yang dirasai dan dialami oleh Rabiatul Adawiyah sehingga lupa akan segala perkara selain DIA lantaran rasa rindu yang membuak-buak untuk bertemu dengan Sang Kekasih...pasti dia ketepikan segala perkara yang bisa menghalang untuk dia bersegera berjumpa dengan Kekasih Sejati


Sajak Aminah Qutb

Sekiranya
kita cinta kepada manusia
tak semestinya manusia cinta kepada kita
Tetapi
sekiranya kita cinta kepada Allah
nescaya cinta Allah tiada penghujungnya

Sekiranya
kita cinta kepada manusia
kita akan cemburu kepada orang yang
mencintai orang yg kita cintai
Tetapi
sekiranya kita cinta kepada Allah kita akan turut mencintai
orang yg melabuhkan cintanya kpd Allah juga

Ya Allah
campakkanlah ke dalam hatiku
cinta kepadanya adalah keranaMu
dan campakkanlah ke dalam hatinya
cinta kepadaku adalah keranaMU

Sesungguhnya tak ada bukit yg cukup tinggi,tak ada lautan yg cukup dalam,tak ada luka yg cukup pedih bila cinta kekasih telah memenuhi seluruh relung hati

Ya,bayangan kekasih merambat malam-malam
Membuatku begadang
Dan cinta menghadang sakit dengan segala senang

Moga diri ini diberi kekuatan untuk beroleh cinta yang hakiki...

Jul 5, 2010

Pesan Atok : Memandang Mulia





Jul 4, 2010

Ibu~~

Cerpen: warkah buat ibu

Bagi mereka yang mempunyai ibu dan ayah, hargailah mereka...

renungilah luahan hati seorang anak yang ditinggalkan ibu

WARKAH BUAT IBU.………

Mak……..
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.
Dah hampir sepuluh tahun mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kita kan
sejuk syahdu masih terasa lagi ini....

Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kita dewasa.…
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh....
nak tinggal kan anak2 mak.....
nak tinggal kan dunia fana ni.....
mak macam dan sedia.....
Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak pernah buat begitu.....
lepas itu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam.....
kengkadang siaran indonesia...mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan..

lepas itu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
lepas itu mak jemur karpet-karpet...
lepas itu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
paling menarik sekali mak bagitahu kat mana semua duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....
masa tu mak perasan takk..??
kita gelak sakan bila mak bagitahu duit dalam gulung tikar...kita
kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak saja...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kita sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pergi hospital.....
dan cuma tinggal giliran kita sahaja yang belum pujuk.
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.....
tapi kita berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut saja..
Mak tetap tak bersetuju.....mak memang degil...
tak salah, anak mak yang ni pun mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pun sakit kami adik beradik
sepakat hantar juga mak ke hospital.....

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sihat...
kami sayang mak...
kami tak mahu mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami ye mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir kali
mak naik kereta kita...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kita kata nak
beli kereta....
Mak asyik tanya saja..cukup ke duitt..
kita jawab pula...kalau tak cukup,
mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....
Lepas tu bila kereta kita sampai.....mak buat kenduri kesyukuran.....
Dan kita masih ingat lagi...bila kita eksiden terlanggar kelinn naik motor.....

Punya lah kita takut...kita warning kakak kita jangan sesekali bagitahu kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....kita cepat-cepat simpan kereta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya Kenapa...?
Selamba saja kita jawab terlangar pokok bunga.....
Mak....tujuan kita menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kita kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kita menipu mak kan...ampon kan kita....

Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08/1999
Bila tiba saja kat hospital....nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kita jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann..kannn
Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kita mamandu dalam keadaan
separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kita rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kita sampai juga. di sebab kan pagi masih awal,
jadi jalan tu lenggang..kosong....sekosong hati ini.....
Sepanjang apa! rjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.....
terasa syahdu dan sayu begitu...dinginnnn....

Mak.....
kita masih ingat lagi...
kita baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
kita gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kita.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat
begitu...jangan
nangis ya.."
Bila makcik tu kata begitu...
lagi laaaa laju airmata ni..tapi kita kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kita tulis.....
kita nangis ni.....
Ni kat dalam bilik...baru pukul 4.00 pagi....
tak ada orang yang bangun lagi.....
kita dengar nasyid tajuk "anak soleh"
kita sedih...kita rindu kat mak..!
Takpa lah.....nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kita baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya...!

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya...
Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah-olah senyum saja...
Mak rasa tak....masa tu kita sentuh dahi mak...
kita rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
kita tak mampu nak cium mak...kita tak daya....
kita tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kita tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kita suruh tok imam bacakan doa sebab kita sebak....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dalam pelukan makcik..
badan akak terasa panas...
makk...anak mak yang seorang tu demam....
Mak tauu...cuma akak seorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan...

Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak
ini berendam airmata...

Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kita baca yassin dengan kawan-kawan.
entah Kenapa bila kat bilik kita keluarkan gambar2 mak lepas itu apa lagi...
semakin kita tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung...
Mak tauu...kita cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
kita rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan..????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kita telefon kampong...
kita cakap dengan kakak..kita nangis lagi.
Puas lah kakak memujuk kita...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak..nanti kalau gini
saja mak yang susah kat sana.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....
Agaknya mak nampak adegan tu...
sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh...
mengharap sedekah dari anak2 nya...

Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat....
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah
kita berikan.....

Mak....
cukup lah sampai sini dulu....
kawan kita dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kita yang bawak mak naik motor kan...
kali ni kita jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kita ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kita tak tau nak hantar mana surat ini...
lepas itu kawan kita bagitahu...simpan saja buat kenangan..

kita cuma tau alamat ni aje...
tak mengapa ye mak...kita kasi orang lain baca...
kita stop dulu...sebab kawan kita dah lama tunggu tu.
akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana
membesarkan kita...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kita boleh rasa naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang...
Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kita balas..

Sekian terimakasih.

Yang Benar
~Anak mak yang dah tak degil

Pesanan:

• Hargailah kewujudan mak kita

• Hargailah segala pengorbananan mak

• Berbaktilah selagi mereka masih hidup dan jangan sesekali membantah segala suruhannya yang baik

• Merendahkan suara ketika berbicara

• Ingatlah kita hanya ada satu ibu dan satu bapa saja dalam dunia ini..dan sekiranya Allah menjemput salah seorang atau kedua-duanya, kita tidak akan bertemu lagi dengan mereka sehinggalah hari kebangkitan nanti.

• Doa anak yang soleh sahaja yang dapat meringankan beban seksa ibu dan bapa kita.

SAHABAT

Brothers - Untukmu Teman