rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

Jan 24, 2011

eRTi hIdUP PAda MemBERi~~~


Di dunia menyemai kebaikan..

Di akhirat nanti menuai keredhaan..

Di sini tempat bekerja memerah tenaga..

Di sana tempat berehat menikmati syurga..

Tidak mengapa jika tidak dikenang..

Asalkan segalanya memberi ketenangan..

Jangan sedih jika tidak dihargai..

Tetapi sedihlah jika kita tidak berharga lagi

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . .. . .. . .. . . .

Entah kenapa, diri ini sering terfikir.

Apakah gunanya aku kepada manusia?

Kalau manusia itu terlalu luas, aku kecilkan skopnya pada negara.

Masih terlalu besar?

Apakah gunanya aku kepada komuniti aku di bandar L?

Terlalu ramai?

Apakah gunanya aku kepada rakan seangkatanku?

Apakah gunanya aku kepada teman-teman sebilikku?

Andai itu skopnya masih besar, ingin sahaja aku label diriku sebagai PENTINGKAN DIRI SENDIRI!

Tidakkah aku mempunyai kegunaan kepada orang lain? Kenapa aku tidak tahu apa gunanya aku?

Tenang, tenang..Jangan risau.

Mari kita duduk, merenung sejenak satu antara berjuta makhluk Al-Khaliq.

POHON KELAPA !!!

Dari akar umbinya ke hujung daunnya yang tirus. Berguna pada manusia hingga digelar pokok 1001 guna. Akarnya menahan pepasir pantai dari terus terhakis dek ombak. Batangnya jika tidak dibuat tiang pondok,dijadikan pangkin beristirehat. Pelepahnya menjadi mainan kanak-kanak riang. Lidinya menjadi idaman pegusaha penyapu. Buahnya pula… Mmmm, air kelapa muda ..Enak.. Apabila tua, isinya dijadikan santan, sabutnya djadikan penyapu. Subhanallah, dari muda ke tua sepohon kelapa berbakti kepada manusia dan alam.

Begitulah Al-Khaliq menciptakan makhlukNya. Mempunyai tujuan dan kegunaan. Begitu juga manusia. Dijadikan sebaik-baik ciptaan dan diangkat menjadi khalifah Bumi selain mengabdikan diri kepadaNya. Itulah kegunaan kita. Akan tetapi, adakah sama kegunaan dan manfaat? Pertama sekali mari kita bersama membuat refleksi diri. Kita ingatkan diri kita kenapa kita dijadikan?

Ingat lagi Surah Al-Baqarah ayat 30?

’Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat ,”Aku hendak menjadikan khalifah di bumi. Mereka berkata, ”Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan dara di sana,sedangkan kami bertasbih memujiMu dan menyucikan namaMu?” Dia berfirman, Sungguh Aku mengetahui apa yang tidak kamu mengetahui”

Dan Surah Az-Zariyat ayat 56?

Tidak Aku menciptakan Jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaku”

Renung-renungkan!!!

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . .. .. . . .. . . . . . . . .. . . .. . . .. . .. . .. . .. . . .. ... . .. . .. .

Pada yang berbakat dan cendekiawan..

Murahlah dengan khidmat dan pengajaran..

Pada yang miskin dan kesempitan..

Bersedekahlah dengan senyuman..

Semua kita harus pemurah..

Memberi bukan untuk bermegah..

Tetapi itulah perintah Allah..

Sebagai perantara rahmat dan barakah..

0 comments:

Post a Comment