rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

Dec 14, 2010

Awasi Masa...Optimumkan Amal...


Firman Allah S.W.T :                                                                                                                      “Demi masa. Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran”.                                                                       (Surah Al-Asr: 1-3)

Muslim yang s
oleh melihat waktu hidupnya sebagai satu tempoh yang sangat penting dan genting. Dia selalu bertanya pada dirinya, “Adakah waktu hidupku yang berlalu diisi dengan  perkara-perkara yang bermanfaat untuk kehidupan di dunia dan akhirat?”.
Hargailah setiap detik masa.. Jangan bertangguh dalam bekerja.. Kerana bertangguh itu “PENCURI MASA”...
Sabda Rasulullah S.A.W:
“Jika engkau di waktu petang maka janganlah engkau menunggu pagi, dan jika engkau di waktu pagi maka janganlah menunggu petang, dan pergunakanlah sihatmu sebelum kamu sakit dan pergunakanlah di waktu hidupmu sebelum kamu mati.”
    (Riwayat Imam Bukhari)

Mafhum hadis:                                                                                                                                “Ramai manusia lalai terhadap dua nikmat yang sangat berharga iaitu kesihatan dan masa yang terluang”.
Imam Hasan Al Banna mengingatkan kepada kita bahawa “WAKTU ITU KEHIDUPAN”. Ini bermakna jika waktu itu tidak digunakan sebaik-baiknya bererti kita telah mensia-siakan hidup.

TIPS PENGURUSAN MASA:

1- Kenalpasti beberapa aktiviti yang mencuri masa anda.
2- Mula meletakkan beberapa matlamat harian.
3- Mula merancang jadual pengurusan masa anda.
4- Kenalpasti alat pengurusan masa yang berkesan pada anda.

 
INGAT 5 SEBELUM 5...
Sihat sebelum sakit
Lapang sebelum sempit
Kaya sebelum miskin
Muda sebelum tua
Hidup sebelum mati








Kewajipan melebihi masa yang ada..
Jadi...INGAT!!!
Awasi setiap masa yang berlalu..
dan isilah dengan kesibukan yang bermanfaat..
"لا تضيعوا الوقت"........(",)

0 comments:

Post a Comment